måndag 26 april 2010

Här kommer testpatrullen!

Jaha, då har jag varit ute och testat Google Docs...och jag är inte imponerad! Jag insåg hur bortskämd jag har blivit av Microsoft office 2007 (trots att jag knorrade och svor över skillnaden mot 2003 i början). Google Docs var ett väldigt basalt program och jag försökte hela tiden använda kortkommandon som jag brukar, som här öppnade både det ena och det andra upptäckte jag. Men man kan väl inte kräva för mycket av ett gratisprogram antar jag, men det gav inte mersmak!

Kanske beror mitt missnöje på att jag redan arbetar med lärplattformen Fronter (som på intet sätt är perfekt, men som har många fördelar jämfört med andra lärplattformar jag testat). Där delar vi redan redigeringsmöjligheter på dokument och det är så lätt att spara dokumetet i RTF-format så att alla har möjlighet att öppna det. Skulle så inte vara fallet har även lärplattformen en intern ordbehandlare, som har ungefär samma möjligheter som Google docs.

RSS sedan är gammal skåpsmat (Åh så skönt att få säga det för en gångs skull i den här KTH-kursen) och jag tycker att den är ett perfekt hjälpmedel. Jag använder det både "privat" som lärare för att uppdatera mig i pedagogiska diskussioner och dessutom för mina studerande där jag alltid har ett relevant RSS-flöde i mitt klassrum på lärplattformen. Mitt enda problem är att jag skulle vilja vara uppkopplad mot så många sidor, att jag skulle kunna ägna hela dagen åt att bara läsa deras uppdateringar och inte ha tid med mina studerande.

Så RSS får stanna kvar som mitt hjälpmedel, men Google docs åker tyvärr i soptunnan - inte för att det är jättedåligt, utan för att jag redan har ett bättre alternativ via min lärplattform. Kanske plockar jag upp och dammar av Google docs om jag någon gång står utan lärplattform i framtiden - vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar