Jag satt och läste lite om pedagogiska teorier på hemsidan till kursen jag läser och fick syn på en film vid namn "Learning Styles Don't Exist". Är lärstilar bara en hype eller är de verkliga? Själv jobbar jag på en skola där vi har en mycket duktig utbildad lärstilspedagog och därför influerar det t ex den studieteknik som vi går igenom. Skulle vi alltså vara ute och cykla?
När jag själv gick i skolan hade jag många lärare som uttryckte att det inte var någon idé att förklara något för mig, för om jag inte förstod den enkla instruktionen i boken så skulle jag inte förstå deras förklaring heller. Jag gick igenom grundskolan och kände mig som en idiot rent ut sagt. Jag älskade att läsa, men läste ganska långsamt om jag skulle ta till mig helheten och jag hade svårt att sitta helt stilla och läsa långa stunder. Där kunde min studiekarriär varit över och jag sökte gymnasiet bara för att alla andra gjorde det och hamnade på 2-åriga linjen handel och kontor...även populärt kallat "klipp och klistra" - ett helt korrekt namn på den tiden i alla fall. Där hade jag den otroliga turen att träffa på en mattelärare som insåg att den här tjejen är inte dum i huvudet, men hon fixar inte att läsa sig till information så lätt. Han fixade att jag fick vara med i diskussionsgrupper och han gav mig alltid muntliga instruktioner som jag sedan fick sammanfatta. Han satte mig också i ett eget rum, utan störande ljud där jag kunde röra mig fritt. Helt plötsligt gick allt mycket lättare och hux flux hade jag gått från lägsta betyg i matematik till det högsta och kunde gå över och till samhälssvetenskaplig linje och läsa in ett tredje gymnasieår. Hade det inte varit för den matteläraren så hade jag antagligen aldrig blivit lärare. Det är nu på senare år som jag har lärt mig att jag är auditiv och kinestetisk och att jag är mer holistisk i mitt tänkande än analytisk.
Jag har inte återgett den här historien för att man ska tänka, usch vilka hemska lärare, eller oj vilken resa hon har gjort - nä, jag återger den för att visa på hur dessa små etiketter har fått mig att våga gå vidare och tro på min egen förmåga. Jag har trott under så många år att jag inte är intelligent men genom att jag numera vet hur jag ska angripa mina studier för att lära på bästa sätt så har jag insett att jag är normalbegåvad och det har resulterat till flera examina på universitetsnivå. Jag är övertygad om att lärstilar är ett fantastiskt instrument och hjälpmedel, men att man självklart aldrig ska lita blint på något, men jag tror att lärstilar är ETT sätt man kan använda sig av för att hjälpa de studerande - eller vad tycker ni?
Jag var tidigare väldigt skeptisk mot lärstilar, tror att det beror på att de som presenterade dem var två kringresande tjoflöjt-pedagogutbildare som tjänade fyrtio tusen på några timmars mumbojumbosnack. Jag tror att vi helt klart har olika sätt att förstå och lära. Problemet är väl att de som bestämmer och har klarat sig bäst hittills är de som lär med den metod som alltid varit störst och förhärskande.
SvaraRaderaHåller med - skolan har länge använt sig av en viss metod och det har handlat om att "knäcka" skolkoden eller lära sig vad läraren "vill ha", jag tror skolan har blivit mer flexibel idag eftersom vi tillåter alternativa examinationsmetoder och accepterar att vi har olika vägar för att nå målen. I all den här förändringen, som skolan har genomgått och genomgår så tror jag att lärstilar spelar en roll. Håller med om "tjoflöjt-pedagogutbildarna" förresten...de har vi alla mött tror jag! Suck!
SvaraRaderaJag håller givetvis med dig. Eftersom vi arbetar på samma skola så ser vi ju samma elever och det är lika fantastiskt varje gång en elev upptäcker att han/hon inte var idiot. Jag delar arbetsrum med en So-lärare och det är ett antal elever som kommit till honom med noll självförtroende och som gått härifrån med en högskoleansökan i handen. Det är sorgligt att det idag 2010 fortfarande finns skolor och lärare som släpper iväg elever med undermåliga betyg (eller inga alls) när det i många fall skulle vara så lätt att avhjälpa. Är det brist på kunskap eller resurser?
SvaraRadera