lördag 5 mars 2011

Lärarutbildningens ansvar för IKT

För tillfället läser jag en pedagogisk kurs på samma universitet där jag tog min lärarexamen för över 10 år sedan. Då hade vi ungefär 3 timmar lektion om hur man kan använda datorn i undervisningen. Idag 2011 står en av föreläsarna som jag hade på lärarutbildningen, och ondgör sig över internetanvändandet ("Det finns en cybermaffia som hela tiden ska tjata om hur viktigt nätet är...") och som gör powerpoint för att han måste vara "modern" - en person som utbildar både blivande lärare och rektorer.

För att vi ska kunna använda oss av digitala hjälpmedel i skolan på ett bra sätt, så måste det vara en obligatorisk del i dagens lärarutbildning så att det inte är något främmande när de nya lärarna kommer ut på sin arbetsplats. Ska inte universiteten ligga i framkant när det gäller den pedagogiska utvecklingen? IKT är inte universums lösning, men det är inte ett fenomen som man kan tillåta sig att ignorera!

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Jag håller helt med dig i att lärarutbildningarna borde vara mer på hugget kring detta med IKT än vad de verkar vara. Om IKT ska få genomslagskraft ute i skolorna måste de som examineras från lärarhögskolorna kunna vara drivande kring IKT, då det ändå ofta finns ett motstånd hos vissa yrkesverksamma lärare där IT-mognaden ibland inte är så hög. Kanske var det även brist på IT-kunskap som fick utbildaren på universitetet att uttala sig som han gjorde...? Det man inte kan eller förstår är man ofta lite negativt inställd till. Dock är det ingen ursäkt utan lärarutbildningen får inte vara konservativ utan bör ligga i framkant.

    SvaraRadera
  2. Ja vad ska man säga? Min förhoppning är att blivande lärare som råkar ut för denna förläsare reagerar helt motsatt, dvs. det han säger är så inskränkt att man istället sätter en ära i att anamma allt som har med IKT att göra.

    SvaraRadera