Jag sitter för tillfället och rättar mina studerandes fördjupningsarbeten och noterar att det är stor skillnad mellan olika ämnen angående vilka sorters källor de studerande använder. En del fördjupningsarbeten innehåller enbart digitala källor medan dessa källor nästan helt lyser med sin frånvaro i andra, där böcker och artiklar har en framträdande roll. Jag tänker tillbaka till för 5-6 år sedan då många lärare fortfarande var misstänksamma mot digitala källor och hur det nu har förändrats.
2008 skrev jag och en kompis en magisteruppsats i Biblioteks- och informationsvetenskap - http://bada.hb.se/handle/2320/3918 - där vi gjorde en fenomenografisk undersökning av hur vuxenutbildare såg på informationssökning och de flesta lärare berättade att de rekommenderade de studerande att hitta sin information på Internet. Men när vi grävde lite djupare, så visade det sig att lärarna inte värderade internetkällor lika högt som om de studerande använde sig av böcker - det kunde till och med påverka betyget på uppgiften. Jag kan inte låta bli att fundera över hur det ser ut idag - och är lärarnas ålder och yrkeserfarenhet faktorer som spelar in? Det är tufft att hänga med i allt som händer på den digitala marknaden (det tycker till och med jag som ändå är väldigt intresserad) och kommer man till slut till en punkt då man känner att man inte längre orkar hänga med i det senaste? Och den stora frågan är väl - ska vi behöva hänga med i det senaste? Gör det något om de studerande är lite duktigare än pedagogerna i vissa fall? Huvudsaken är väl att vi inte står i skolan och lär ut gammal information, och gamla regler - att vi faktiskt vågar erkänna i klassrummet att just det här är jag inte så bra på men jag vill gärna lära mig? Eller har vi pedagoger för stor prestige för det?
Personligen tycker jag det är oerhört viktigt att jag vågar erkänna mina bristande kunskaper, snarare än hålla god min (den senare vägen tror jag alltid leder in i fördärvet). Jag tycker att det är en styrka att våga visa att man inte kan något - hur kan vi annars förvänta oss att våra elever ska våga fråga om de inte förstår? Kunskap är inte prestige - kunskap skapar vi tillsammans!
NB! Är ni intresserade att läsa mer om informationssökning på vuxenutbildningar så kan ni läsa Cecilia Gärdéns doktorsavhandling: "Verktyg för lärande. Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning" http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21971/1/gupea_2077_21971_1.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar