tisdag 25 januari 2011

Småtjuvar är vi allihopa, allihopa, allihopa....

Hur många inom skolans värld kan ärligt säga att de aldrig har brutit mot upphopvsrätten? Efter att ha läst på skolverkets hemsida känner jag mig lite smått svettig inför alla "å ena sidan...å andra sidan" regler som står där. Även om man försöker följa reglerna och se till att använda godkänt material, så finns det så himla många bestämmelser som man inte har en aning om, så mitt råd är - ta aldrig något för givet!! Jag inser också hur svårt det måste vara i grundskolan i dagens materialistiska samhälle att inte bryta mot någon lag eller regel - barnen vill ju använda sig av sina barnprogramsinfluenser även i skolan och att då som lärare säga nej till lilla Åke eller Tindra eftersom det bryter mot upphovsrättslagen kan nog vara tufft. Jag inser också att jag har ett grannlaga jobb att gå igenom mitt egenproducerade material för att kontrollera så att jag inte bryter mot några lagar när jag lägger ut materialet på skolans lärplattform.

Att man inte får visa spelfilmer i klassrummet, om de inte kommer från t ex en AV-central, är nog något som de flesta pedagoger känner till, men att det är tveksamt om man får bädda in youtube-filmer på den egna lärplattformen är nog inte lika allmänt känt. Dilemmat här, som jag ser det, är att vi ska arbeta med digitala lärresurser - det är det ingen som ifrågasätter. Men om man ska behöva be om tillstånd hos upphopvsmannen hela tiden, så man inte bryter mot lagen, så kan det leda till att man faktiskt struntar i att använda materialet och då missar man många nyanser som hade kunnat berika undervisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar