fredag 3 februari 2012

IKT- vän eller fiende?

Efter ett långt uppehåll, är jag nu tillbaka vid bloggtangenterna och jag måste erkänna att jag befinner mig lite i "kris". Jag är en stark förespråkare för att man ska använda IKT i undervisningen och jag anser att det inte är ett val utan ett måste! Dessutom anser jag att det är ett verktyg som kan hjälpa mig att bättre nå ut till vissa (om än inte alla) elevgrupper. Rektorer går dessutom ut och uppmanar sina lärargrupper att använda sig av sk "blended learning" en term som Stefan Hrastinski tar upp i sin bok Nätbaserad inlärning. Så långt är allt frid och fröjd, men nu börjar jag märka att rektorerna med "blended learning" menar fler elever och mer tid mot elev och att man tydligen magiskt ska trolla fram material utan att få ordentligt med planerings- eller omställningstid. Helt plötsligt känner jag att "måste" blir som en kvarnsten runt halsen och jag märker att jag klättrar upp på grenen där de andra olyckskorparna sitter sitter och kraxar. Det är en plats, där jag som IKT-förespråkare aldrig trodde att jag skulle hitta mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar