Jag har nu efter sommarens frid (och nu när min högerhand åter är brukbar) tagit upp mina studier på KTH igen. Jag började fundera över nästa inlämningsuppgift och bestämde mig för att den skulle handla om källkritik och informationssökning. Efter att ha börjat titta på den eminenta guide som biblioteket på KTH har gjort (http://www.lib.kth.se/infosok/swe/infosok.asp?filename=introduktion) insåg jag dock att det här var helt fel ämne om jag ville lära nytt. Minnen från gamla föresläsningar från BHS, det vill säga Bibliotekshögskolan i Borås, började ramla över mig och jag plockade nostalgiskt fram en Tesaurus som jag och min studiekamrat Lotta hade knåpat ihop (om ämnet folkhögskolor) för vår stränge lärare Kazimir (oj, vilken respekt man hade för honom).
Jag har alltid tyckt att ju mer man lär sig desto bättre, men nu började jag också reflektera över om det är så att alla kurser och examina jag tagit har gjort att jag struntar i att förklara ordentligt för mina studerande? Har jag börjat ta vissa moment och kunskaper för självklara? Likaså har jag alltid förutsatt att mina välutbildade kollegor har kunskap inom detta område, men jag har nu insett att det inte alltid är så. Har man inte själv skrivit ett fördjupningsarbete på flera år hur ska man då kunna komma ihåg och relatera till hur det är? Och hur ska man våga erkänna det?
Vad har då blivit kontentan av detta; ja mitt bidrag till att hjälpa de studerande och mina kollegor har blivit att jag har gjort filmer om källkritik och vad man ska tänka på när det gäller problemformuleringar och fördjupningsarbete och att jag sedan har lagt ut det på lärplattformen vi har, så att lärare och studerande kommer åt dessa - då behöver man inte erkänna att man är lite osäker och vågar kanske diskutera det med sina studerande sedan. Äntligen har jag hittat nyttan (och då inte bara den personliga) med att jag kämpade i flera år för att få en examen i bibliotek- och informationsvetenskap och det blir min behållning av mina studier i avsnittet informationssökning och källkritik. Nu får jag dock gå vidare och välja ett annat ämne istället där jag förhoppningsvis kan lära mig något nytt!
Vilket fint initiativ att göra de där filmerna! Jag tror du har helt rätt att det kan vara ett stöd för såväl elever och lärare som dina kollegor! :-)
SvaraRaderaVad bra att du kunde använda din gamla kunskap på ett nytt sätt! Innovativt och kreativt! :-)
SvaraRadera